Rekomendowany wariant S5 z Ostródy do Grudziądza: GDDKiA ogłasza przełomowe decyzje!

Rekomendowany wariant S5 z Ostródy do Grudziądza: GDDKiA ogłasza przełomowe decyzje!

W ostatni wtorek sierpnia miało miejsce posiedzenie Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych, które odbyło się pod egidą Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Kluczowym punktem spotkania było ustalenie preferowanego wariantu przebiegu drogi ekspresowej S5, łączącej Ostródę z Grudziądzem. Wybrany wariant ma posłużyć do złożenia wniosku o decyzję środowiskową.

Spotkanie, będące kulminacją procesu oceny Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla trasy S5, zgromadziło licznych uczestników. Wśród nich znaleźli się samorządowcy, projektanci oraz przedstawiciele instytucji zaangażowanych w projekt, a także reprezentanci Ministerstwa Infrastruktury i GDDKiA z różnych miast.

Budowa na terenach warmińsko-mazurskich

Przewidziany wariant W4 zakłada budowę nowej drogi o długości 48,5 km, która będzie posiadała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu. W planach jest stworzenie 118 obiektów inżynierskich, w tym licznych wiaduktów, mostów oraz przejść dla zwierząt, co ma na celu zapewnienie ochrony ekologicznej. Trasa połączy się z lokalnymi drogami poprzez kilka istotnych węzłów. Dodatkowo, na wniosek lokalnych gmin, rozważana jest budowa dodatkowego węzła Iława Zachód.

Inwestycje w kujawsko-pomorskim

Na tym odcinku projekt przewiduje wariant W1A, który obejmuje budowę 39 km drogi o podobnej specyfikacji jak w warmińsko-mazurskim. Wariant ten jest najbardziej wysunięty na południe i obejmuje liczne obiekty inżynierskie oraz ekologiczne. Planowane są również dodatkowe infrastruktury, takie jak obwód utrzymania drogi oraz miejsca obsługi podróżnych.

Konsultacje społeczne i dalsze kroki

Kolejnym etapem przygotowań będzie złożenie wniosku o decyzję środowiskową, co planowane jest jeszcze w bieżącym roku. Proces ten będzie obejmował konsultacje społeczne w obu województwach i zostanie przeprowadzony przez regionalne dyrekcje ochrony środowiska.

Przyszłość drogi ekspresowej S5

Droga ekspresowa S5 ma znaczący udział w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku. Odcinek ten połączy Ostródę z istniejącą już trasą S5 przez autostradę A1, co poprawi komunikację z Bydgoszczą, Poznaniem i Wrocławiem. Całkowity koszt inwestycji oszacowano na 6,8 miliarda złotych, a zakończenie budowy planuje się na 2033 rok.

Wariant W4, wybrany dla odcinka warmińsko-mazurskiego, nie uwzględnia jeszcze dodatkowego węzła Iława Zachód na mapie. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapowiada jednak działania mające na celu pozyskanie niezbędnego dofinansowania na jego realizację.