S5 do Grudziądza z rekomendowanym przebiegiem – kluczowa decyzja dla inwestycji za 6,8 mld zł!

Przełomowa decyzja zapadła w sprawie planowanej budowy drogi ekspresowej S5, mającej połączyć Ostródę z Grudziądzem. Komisja Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI) działająca przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad, w dniu 26 sierpnia ogłosiła, który wariant trasy zostanie rekomendowany do dalszych prac. To kluczowy krok w realizacji inwestycji o wartości 6,8 miliarda złotych, której zakończenie przewidziano na 2033 rok.
Wariant trasy dla województwa kujawsko-pomorskiego
W województwie kujawsko-pomorskim wybrano wariant oznaczony jako W1A. Trasa ta, najdalej wysunięta na południe, obejmie 39 kilometrów drogi ekspresowej, składającej się z dwóch jezdni po dwa pasy ruchu. Znajdą się tu kluczowe węzły drogowe: Sarnowo z połączeniem do autostrady A1, Radzyń Chełmiński oraz Świecie nad Osą.
Planowana infrastruktura obejmuje budowę 42 obiektów inżynierskich, w tym 26 mostów i wiaduktów. Ponadto, w pobliżu węzła Radzyń Chełmiński powstanie obwód utrzymania drogi oraz Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP) niedaleko Dębieńca.
Działania ekologiczne przewidują instalację 16 obiektów z funkcją ekologiczną, a także 42 przejścia dla małych zwierząt, co ma na celu ochronę lokalnej fauny.
Przebieg trasy w województwie warmińsko-mazurskim
W sąsiadującym województwie warmińsko-mazurskim postawiono na wariant W4. Zakłada on realizację 48,5 km nowej drogi, gdzie powstanie aż 118 obiektów inżynierskich. Szczególną uwagę poświęcono przejściom dla zwierząt, aby zapewnić spójność korytarzy ekologicznych. Na prośbę lokalnych władz rozważana jest także budowa dodatkowego węzła Iława Zachód.
Następne kroki w realizacji inwestycji
Decyzja KOPI stanowi finalizację etapu Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego. Kolejnym istotnym krokiem będzie złożenie wniosku o decyzję środowiskową (DŚU) – Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje to jeszcze w tym roku. Proces ten, prowadzony przez RDOŚ w Bydgoszczy i Olsztynie, obejmie również konsultacje społeczne, które pozwolą mieszkańcom na zgłoszenie swoich uwag.
Strategiczne znaczenie nowej trasy
Budowa niemal 90-kilometrowego odcinka S5 to część Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku. Trasa ta połączy obwodnicę Ostródy z istniejącą S5 w Grudziądzu, poprzez autostradę A1, tworząc jednolity korytarz transportowy w kierunku Bydgoszczy, Poznania i Wrocławia. Szacuje się, że cała inwestycja pochłonie 6,8 miliarda złotych, a jej zakończenie przewidziano na 2033 rok.